Olika sorters skidåkning och skador


Skador förekommer inom nästan alla sporter. Som tur är handlar det främst om lindriga former av skador, som relativt snabbt kan åtgärdas. Vanligast förekommande brukar man säga att skador är i olika lagsporter (till exempel fotboll) och i sporter där man har nära fysisk kontakt med sina motspelare (till exempel ishockey och olika kampsporter). Som de flesta vet kan dock olika sorters skador uppstå inom de allra flesta sporter, men skadorna kan se ut på olika sätt.

Olika typer av skador inom skidsport

Skidsport är inte den sporten där flest skador förekommer, men det händer även här. Om du är tävlingsidrottare och medlem i en idrottsförening är du förmodligen försäkrad, oc1200px-Giant_Slalom_Racerh kan då få gratis hjälp och rehabilitering för dina skador. Om du däremot inte utövar skidåkning på en professionell nivå bör du vara extra försiktig. Några vanliga skador inom skidåkning av olika typer är skador i ledbanden. Andra vanligen förekommande skador är mjukdelsskador. De allra flesta skadorna drabbar knän, och i synnerhet det inre ledbandet, främre korsbandet och den översta delen på vadbenet. Du kan också råka ut för skador på händer och handleder, till exempel i form av en sträckning av ledbandet vid basen av tummen. Mindre vanliga skador, men som ändå är förekommande, är till exempel revbensbrott, skallfraktur eller hjärnskakning. Även tänderna kan skadas, vilket gör att du måste besöka en tandläkare akut.

Skador inom olika skidgrenar

Vilken skada du kan råka ut för beror också på vilken skidgren du är aktiv inom. Några vanliga skidgrenar är alpin skidåkning, backhoppning, längdåkning, puckelåkning och snowboardåkning. Skall- och hjärnskador, liksom tandskador, kräver ofta att du faller i hög hastighet. Grenar som snowboardåkning och alpin skidåkning är därför vanligare att skada sig lite mer allvarligt inom än till exempel längdåkning. Om och hur du skadar dig beror ofta också på vilken nivå du utövar sporten, samt i hur god fysik du är sedan innan. Om du skadar dig i samband med skidåkning är det viktigt att få hjälp så snabbt som möjligt, så du kan rehabilitera dig direkt och inte träna på som vanligt med din skada.

Leave a Comment